Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Bank Negara Malaysia telah memperkenalkan duit kertas baru, sebelum ini Bank Negara telah memperkenalkan juga duit syiling, duit kertas baru kini berciri keunikan Malaysia. untuk pengeluaran duit kertas baru ini, nilai RM20 akan digunakan semula.



Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas Rm100- Keajaiban Alam Semula Jadi

Dua keajaiban alam semula jadi terkemuka negara yang diisytiharkan sebagai ‘Tapak Warisan Dunia’ oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dipaparkan pada wang kertas RM100. Keajaiban alam semula jadi yang mengagumkan ini ialah Taman Kinabalu di Sabah, dengan Gunung Kinabalu yang hebat dan agung (iaitu gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan pembentukan batu mercu batu kapur yang menakjubkan di lembah Gunung Api, yang ditemui di Taman Negara Mulu di Sarawak.



Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas RM50- Pertanian dan Teknologi

Kelapa sawit dan bioteknologi dipaparkan pada wang kertas RM50 sebagai ikon ekonomi Malaysia yang berkembang maju. Kelapa sawit telah menjadi tanaman pertanian negara yang paling utama dari segi ekonomi kerana Malaysia merupakan salah satu pengeluar dan pengeksport terbesar kelapa sawit di dunia.



Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas Rm20- Hidupan Laut

Dua spesies penyu terkenal dan hanya dijumpai di perairan Malaysia iaitu Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea), yang juga merupakan lambang hidupan laut yang pelbagai dan berwarna-warni di perairan tropika kita, dipaparkan pada wang kertas RM20 baharu.



Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas RM10- Flora

Hutan tropika Malaysia yang tumbuh subur, iaitu salah satu hutan hujan tertua di dunia, mempunyai berjenis-jenis pokok berbunga dan antara yang paling ikonik ialah bunga yang terbesar di dunia iaitu Rafflesia.



Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas Rm5- Hidupan Liar

Burung Enggang Badak (Buceros rhinoceros), iaitu salah satu spesies burung enggang terbesar dan paling mengagumkan di dunia, dipaparkan pada wang kertas polimer RM5 baharu.



Duit Kertas Ringgit Malaysia (RM) Baru 2012

Duit Kertas Rm1- Sukan Tradisional

Permainan wau merupakan sukan tradisional yang popular di Malaysia terutamanya di Kelantan dan Terengganu. Permainan wau juga secara tradisinya merupakan suatu acara untuk meraikan hasil tuaian yang baik yang merapatkan masyarakat tempatan negeri-negeri tersebut.


Sumber: Bank Negara Malaysia
Macam duit juta ria je...

4 Komen

mmg cantik design duit baru tu , I LIKE IT . :)

lawa! meaning full duit ni, melambangkan malaysia.. :)
lau cam juta ria, harap² siapa ada dt ni nnti, jd jutawan lh.. :D

duit seringgit tu pon polymer gak ke???

nanti mesti xterima kat mesin atm...mcm rm5 plastik baru tu...menyusahkan pengguna bukan memudahkan...indah khabar dari rupa...asyik nak tukar2 yerk...lama2 nanti banyak la wit palsu...

1) Komen yang tidak berkaitan dengan artikel yang dipaparkan akan dibuang serta merta.
2) Komen yang bersifat Kutukan, Kritikan, Cacian, Mencarut akan dibuang.
3) Komen yang mengandungi SPAM akan dibuang.
4).1 Penggunaan ANONYMOUS akan dijejak melalui IP ADDRESS
4).2 Komen dari fungsi ANONYMOUS yang bersifat PROVOKSI terhadap blog ini akan dibuang serta merta.
4).3 Pertanyaan & Komen yang diberikan oleh pengguna berstatus "anonymous" kepada admin, tidak akan dilayan, sila sign in GMAIL atau hubungi kami melalui facebook.
4).4 Kami berhak memadam komen-komen yang bersifat provok keatas blog ini lebih-lebih lagi komen dari pengguna ANONYMOUS