Jurugambar Video Wanita Ditipu RM20,000 Oleh Kenalan Facebook

MUAR: Seorang jurugambar video wanita kerugian RM20,000 akibat terpedaya dengan lelaki warga asing yang dikenali melalui laman sosial Facebook.

Ketua Polis Daerah Muar ACP Mohamad Nasir Ali berkata wanita berumur 38 tahun itu telah dihubungi kenalan lelaki dari United Kingdom pada 23 Okt lalu yang menyatakan akan mengirim bungkusan barangan berharga termasuk emas dan wang tunai kepadanya.

Katanya pada 31 Okt, mangsa menerima telefon daripada seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai anggota kastam bertugas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang memaklumkan dia dikenakan bayaran RM12,000 untuk urusan cukai bagi barangan yang dikirimkan itu.

Tanpa usul periksa, mangsa telah memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun yang diberikan wanita itu, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohamad Nasir berkata, pada hari berikutnya mangsa diminta menambah bayaran sebanyak RM15,000 lagi kerana jumlah yang dibayar sebelum ini tidak mencukupi.

"Setelah tawar menawar, akhirnya mangsa bersetuju membayar wang tunai sebanyak RM8,000 lagi dengan cara deposit tunai," katanya dan menurutnya wanita itu kemudian membuat laporan polis setelah menyedari dirinya ditipu.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan orang ramai terutama wanita supaya tidak mudah terpengaruh dengan tawaran daripada orang yang tidak dikenali di internet. - BERNAMA

Orang kita mudah kena tipu!

1 Komen :

Kenapalah senang² sgt nak bagi duit kat orang...bengong sungguh...


Follow sudah, komen sudah, klik iklan pun sudah...
Jom singgah sini pulak... =D

http://takbest.blogspot.com/2011/11/apple-macbook-air-percuma.html

1) Komen yang tidak berkaitan dengan artikel yang dipaparkan akan dibuang serta merta.
2) Komen yang bersifat Kutukan, Kritikan, Cacian, Mencarut akan dibuang.
3) Komen yang mengandungi SPAM akan dibuang.
4).1 Penggunaan ANONYMOUS akan dijejak melalui IP ADDRESS
4).2 Komen dari fungsi ANONYMOUS yang bersifat PROVOKSI terhadap blog ini akan dibuang serta merta.
4).3 Pertanyaan & Komen yang diberikan oleh pengguna berstatus "anonymous" kepada admin, tidak akan dilayan, sila sign in GMAIL atau hubungi kami melalui facebook.
4).4 Kami berhak memadam komen-komen yang bersifat provok keatas blog ini lebih-lebih lagi komen dari pengguna ANONYMOUS