Rahsia Di Sebalik Iklan Raya TV3, Wajib Baca !

Iklan-iklan Aidilfitri yang dipaparkan oleh sebuah saluran televisyen terkemuka Malaysia, TV3 setiap kali mendapat sambutan hangat dan komen yang memberangsangkan oleh para penonton dari segi kualiti dan mesej yang disampaikan selain daripada iklan yang dikeluarkan oleh Petronas.

Hinggakan ada yang tertunggu-tunggu di kaca televisyen setiap kali musim perayaan hampir tiba semata-mata untuk menunggu iklan-iklan ini disiarkan. Namun Iklan Aidilfitri 2010 tampil dengan membawakan 1001 kelainan. Apakah yang lainnya?


Baca lagi untuk huraian yang panjang lebar.

Scene 1 – Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.

1.Budak Lelaki Melayu – Orang Melayu
2.Buku – Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap – Islam yang mundur
5.Mentol Lampu – Pencerahan (Illumination) – Lucifer@Iblis
6.Sangkar Burung – Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM
7.Tingkap Terbuka – Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran



Scene 2 – Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai muka surat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

1.Mukasurat Bergambar – Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik – Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah – Samaran untuk kenderaan Santa Claus
4.North Star – Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)
Pokok Krismas – Simbol Paganism

Scene 3 – Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

1.Bintang-bintang kecil beraura – Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.

2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih – POPE – Ketua Agama Kristian

3.Pelawaan Menaiki Beca – Pelawaan Masuk Kristian

Scene 4 – Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu – Bangsa Melayu.

Scene 5 – Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

1.Pulau Pinang – Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

2.Teluk Intan, Hilir P…erak (Anson) – Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

3.Kuala Lumpur – Malaysian Illuminati punya capital.

Scene 6 – Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

1.Pasangan Melayu Extra – Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan

Scene 7 – Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.

1. Kondo – Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.

Cuba perhatikan, mengapa perlu ada awan yang ‘menyalib’ setiap menara masjid ini? Kebetulan jugakah ini? Atau memang di setiap menara-menara mana-mana masjid terdapat awan seperti ini?

Apa sebab perlu dipaparkan teratai dalam iklan Aidilfitri sedangkan banyak lagi bunga yang boleh disiarkan. Teratai ini mempunyai bahan yang menyala (pelita) di tengahnya seolah-olah teratai Buddha ketika melakukan upacara keagamaan mereka.


Rasanya semua sudah makruf tentang bintang 6 bucu yang terpapar bukan? Masya Allah.. Anda punya akal, nilailah kesemua ini dengan akal bijak anda..
Artikel@Kalamul Haqq.
Mungkinkah semua ini adalah kebetulan? Banyakkan membaca tentang agenda kafir laknatullah terhadap umat Islam memandangkan iklan ini berkaitan dengan perayaan umat Islam. Ingatlah, Allah berfirman dalam al-Quran: “Tidak akan pernah redha orang2 Yahudi dan Nasrani kerhadap kamu sehingga kamu menuruti telunjuk mereka” (2:120).

49 Komen

pihak tv3 x buat sidang media ke ttg iklan tu?utk menjelaskan segala yang tersirat...

haha klaka la. kalau sume bende dicari kononnya 'simbol2 propaganda' orang bukan Islam ni, media blackout la. nmpk salib skit, ha propaganda kristian, nmpk bunga teratai skit, ha propaganda buddha, nmpk pacik tua yg x bersalah yg rmbtnye beruban dan pakai kopiah, ha pope. kat blog saudara ni, kenape saudara buat lmbg huruf 'O' saudara ade taring? yg ade taring ni pontianak kan? pontianak ni syaitan la jgk. saudara bwk propaganda satanism ke? ha tu dia. jwb2

saudara, sy bkn nk pndg ringan bende ni, tp saudara yg pndg bnde ni berat sgt. pdhl byk bnde lain yg patut lebih diambil berat saudara. mcm ustaz sy kata la, bnde remeh dipndg berat, bnde yg berat2 main lepas tgn pulak. maaf kalau ade salah ckp, no hard feelings, salam.. =)

betul jugak...tapi zaman sekarang ni memang kena pandang macam tu...
coz i think that this matter spread out through all the world la..
bukan susah diorang nak buat mende ni sume...by media,they it's easiest da sekarang ni..
tapi kalau betul mende ni memang betul...tv3 perlu bagi penjelasan...
someone who created this idea must have hidden agenda.
and kalau mende ni tak betul,alhamdulillah la...

anonymous: da kalo macam tu..explain kenape perlu buat tulisan jawi terbalik? bunga teratai? sangat tak sesuai dengan hari raya...plak tu, kenapa perlu ada beca ala2 santa claus pnye keta pegi pusing2 kat udare?

itu sahaja yang memusykilkan dan agak sesat sket...sekian

Mustahil semuanya adalah kebetulan..ia nampak seakan dirancang.. mcm la dah xde idea lain nak dibuat iklan raya drpd idea bengap ni... Buat saudara yg komen di atas tu, kita xleh anggap ini perkara klaka.. mungkin saudara anggap ini hal kecil..tp drpd hal kecil yang dibiarkan la akan jadi hal yg besar.. rosaknya suatu umat pun asalnya drpd hal yg kecil tp lama kelamaan menjadi besar dan merosakkan segalanya.. pihak tv3 pun sepatutnya peka sebelum mengeluarkan iklan sebegini memandangkan ini adalah iklan hari raya..perayaan agama Islam..Salam..

TV3 dah memohon maaf dan menarik balik iklan ni...

panas betol kan..

aku bukan nak berpihak kepada mana2 pihak..

bagi aku tak perlu nak detailkan benda2 tu semua...banyak lagi benda yang perlu dititik beratkan..

alhamdulillah umat islam di Malaysia ni sangat peka...

tapi benda besar yang selalu kita lupa kan...tepok dada tanya selera...

panas betol kan..

aku bukan nak berpihak kepada mana2 pihak..

bagi aku tak perlu nak detailkan benda2 tu semua...banyak lagi benda yang perlu dititik beratkan..

alhamdulillah umat islam di Malaysia ni sangat peka...

tapi benda besar yang selalu kita lupa kan...tepok dada tanya selera...

betul la kn?ehmm~kadang-kadang setengah benda tuh cepat kita rase nak melenting bagai..
tapi sesuatu yg patut kita buat dan jaga..tuh terabai~ehmmm...
pape pun tv3 dah menarik blik iklan nie..harap nie bukan la disengajakan..
maybe dia ade sebab sendiri create iklan yg tak best tuh..=)

pape pun yang paling takleh accept ialah kereta terbang ala2 santa claus tu... huhu... dah rupa raya krismas... apedehal??

ada dalang freemason ker kat tv3 ni? masa juara lagu yg dulu pon ada unsur2 freemason..ni iklan pulak...yg masa juara lagu tu ada tak tv3 buat explanation? rasa mcm takde. senyap jerrr

huhuhu... mende sekecil2 la jadi agenda orang nak mnyesatkan akal fikiran... salah satu hadis nabi pun ada ckp mende yg paling remeh yang buat orang snang masuk neraka adalah air kencing... nampak remeh, tp nabi dah pesan awal2... pengertian sambutan hari raya pun dah disalah ertikan dlm video ni.. baguslah tv3 mintak maaf... tp jgn kita luper kes AJL 24 yg ada hubungkait yg amat kuat dgn illuminati (walaupun x sengaja kata pengarahnye)

pecat jer....pengarah kreatif tu!! senang citer

syukur alhamdulillah ada umat manusia yang ambil berat benda ni...memanglah ada benda remeh kita pandang berat dan ada benda berat kita pandang remeh tapi sekurang-kurangnya kita tak akan terus tersesat dengan propaganda yahudi ni yang tak akan berhenti selagi ia tidak dapat menyesatkan semua umat islam

sekecil-kecil perkara jgn di ambil mudah, kelak binasa...ingat pesan manusia agung, kekasih Allah, Rasulullah SAW.
tahniah kepada yg perihatin, semoga Allah kurniakan hidayah kepada yg terlibat secara langsung & tidak langsung dgn iklan tersebut.

sapa kate tv3 bagus.huu.cerita dah la selalu ulang yg sama.cheahh.tv3 kalo ase nk lebih maju buanglah pengarah kreatif tu n buat lah research tu byk sikit .jaga lah sensitivity .kate 1 malaysia..

Papehal pon.. blogger ni lagi bangang dr Iklan ni.. Pikir sendiri la sbb ape.. Point sume bongok! ada ke ptt "2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih – POPE – Ketua Agama Kristian" camtu payahhh arr.. kt masjid ngan surau dh bape rmi.. ko delete je laa blog bongok ko ni wahai blogger! taksub lebey2!!

bt0l2..ape la bl0gger ne..agk2 la kal0 nak hentam org p0n..gne la otak jgk..ape pkck tu punye slh..pkai s0ngk0k aji ngn rmbut uban..tu p0n mamat bl0gger ne ckp p0pe..aparah..laen kali pk gne otak jgn gne tumit kaki..kal0 bpk ko pkai s0ngk0k aji pastu rmbut uban ko nak ckp bpk ko tu p0pe ke? Kal0 p0pai ok lg..pk la sndri

yang kau pon anon cakap lek lok tak boleh ke nak suruh org tutup blog..

aku pon tak setuju jugak bila semua benda nak dikaitkan dgn freemason dengan illuminati ni...takkan semua benda korang nak kaitkan dgn benda2 jadah tu???

iklan tu mmg salah la sebab nampak sangat buat tak guna otak..tapi dia dah tarik balik kira ok la tu...

alhamdulilah...umat islam di malaysia ni peka..aku yg dewasa ni pon..boleh konfius dgn iklan neh,lagi2 anak2 yg kecik neh..aku paham iklan ni nk kaitan dgn konsep 1 malaysia,bgus dh idea tu..tp iklan ni dh jd konsep 1 agama..to tv3, x slh iklan nk bkonsep kan 1 malaysia..tp cuba ganti kan santa tu dgn keta lembu ke..bunga teratai dgn pelita buluh ke..jgn smpai da yg banned tv3..soal agama jgn di bt main

pertama kali menonton iklan ini saya menyedari ada yang tidak kena ,,lantas saya menghuraikan kepada anak2 dan suami apa yang tersurat dan tersirat dalam iklan tersebut...
walaupun kita cuba merealisasikan 1 malaysia tapi jaganlah soal agama nak dicampur adukan dan mengelirukan sesetengah pihak ...
dalam hati saya tertanya-tanya bagaimana tv3 boleh melepaskan iklan yang begini dan sebagai media yang didokong oleh orang melayu adalah amat-amat menyedihkan apabila tv3 sebenarnya
lambat menyedari kesan dari penyiaran iklan yang begini....

Nk sentuh sikit comment brader / kakak neh... skang ni agenda illuminati nk sesatkan seluruh umat islam kat dunia ni.. memang bende ni remeh.. tapi itu matlamat utama diorang... xdapat sentuh isu berat, diorang akan gunakan perkara remeh yang orang memang xakan ambil berat.. dan sasaran mereka bukan orang2 dewasa yang dah matang berfikir, tapi golongan kanak2 @ anak2 kita yang mudah terpedaya dengan benda2 fantasi macam ni.. itu agenda diorang.. and 1 lagi memang xde kene mengena dengan agama2 lain.. illuminati adalah pengikut dajjal laknatullah dan diorang memang anti agama... diorang ni golongan zionist yang nk hancurkan umat islam kat dunia ni.. sedar2lah skit..

Anonymous said... @ September 5, 2010 4:44 PM

haha klaka la. kalau sume bende dicari kononnya 'simbol2 propaganda' orang bukan Islam ni, media blackout la. nmpk salib skit, ha propaganda kristian, nmpk bunga teratai skit, ha propaganda buddha, nmpk pacik tua yg x bersalah yg rmbtnye beruban dan pakai kopiah, ha pope. kat blog saudara ni, kenape saudara buat lmbg huruf 'O' saudara ade taring? yg ade taring ni pontianak kan? pontianak ni syaitan la jgk. saudara bwk propaganda satanism ke? ha tu dia. jwb2

saudara, sy bkn nk pndg ringan bende ni, tp saudara yg pndg bnde ni berat sgt. pdhl byk bnde lain yg patut lebih diambil berat saudara. mcm ustaz sy kata la, bnde remeh dipndg berat, bnde yg berat2 main lepas tgn pulak. maaf kalau ade salah ckp, no hard feelings, salam.. =)

jangan pandnag pada kecantikan & karya sahaja...

tetapi pandang pada kefahaman di sebalik yang ingin disampaikan

Regard,
BroFramestone Blog
@ Sudi-sudikan melawati BroFramestone In D' House

saya ada dgr paderi melayu dari singapore ade keje dlm TV3

heran tol la..camna la ko bijak sangat nak fikir kan buku yg di baca tu bible..kau cuma nak melagakan org di Malaysia ni kan..ske2 jer nak menfitnah dgn menyentuh isu2 agama cni..
statement ni jge:
"3.Pelawaan Menaiki Beca – Pelawaan Masuk Kristian"..mcm mne ko tau, wat org panas hati je..dgn buat gni, ko memburukkan agama kristian tauk tak!

lucu la... aku nak point out beberapa point yg aku rasa diperbesarkan...
1. malam yg gelap-cmne la ko leh kate malam yg gelap tu melambangkan Islam yg mundur.... dah malam, xkan terang kot....haha
2. Mentol lampu- Illumination, Lucifer@Iblis. mungkin si pengarang nak kaitkan dengan Illuminati. FYI, Illuminati diasaskan oleh sainstis dan pakar2 astronomi semasa tahun 1600-an untuk menjadi tempat bg mereka berkongsi pendapat dan berbincang hal2 sains yg dimana agama Kristian ketika itu mengecam kemajuan sains. So you see that Illuminati is a movement which does NOT involve in any way to lucifer. Modern inpretation often mistaken Illuminati as satanic movement. Beside, kalau pakai lilin je nanti jadi point kemunduran plak...
3. Sangkar burung-terkurung dan terkongkong.
4. Pokok Krismas-simbol paganism, the term paganism refers to believe in the polytheistic religious tradition, the belief in more than 1 God. Need I say more?
5. lelaki rambut putih-Pope... ????
kalau ade Pope rambut itam cmne?
6. Pelawaan naik beca.... Pelawaan masuk kristian. Isu jugak ke kalau ajak naik beca?

Banyak lagi la... Buang masa nak taip banyak2... To writer, please research before you write. Before you embarrassed yourself to the world. Smua org baca woo... Aku x nafikan, memang ada yg x betul dalam iklan ini, memang patut kena point out, but if nampak burung dalam sangkar pun dah jadi isu, tu dah melebih.... Satu lagi, jangan la buat statement yang mengutuk agama orang lain. Tu pendek akal namanya.

truk r iklan ni....memg ade unsur2 keagamaan pn....bg sesape y membela iklan ni....dieorng ni islam ke per....

For WeAreAllSinners: Mngenai iklan trsebut,mmang ade ssuatu yg cuba dlakukan untk mnyesatkan pada yg belom trsesat dan prasan dsebalik mksud trsirat dn trslindung. Aku rasa mata kaw ni da kero sbb tido trlebih sangat smpai xprasan ap yg cuba dlakukan pada ssuatu prkara itu walaupon ia nmpk remeh temeh.tai kalo dlihat betol2 prkara trsebut mmang betol ia cuba mlakukan ssuatu yg mnyesatkn. stakat kaw blaja tinggi2 tpi xdpt nk huraikan ap yg trselindung pada ssuatu prkara trsebut,xpayah la nk bnyk bunyi! stakat ade gedebak gedebuk balik tarik selimut je lah! Adusss~

bodo betol~ khurafat tol org yg post menda alah ni... x semesti nyer tu sume buatan.. sume tu 1 kebetulan.. bkn kehendak dorg yg nk buat.. kalo ko wat movie or scene ko sndri pon aku rase lg byk.. sbb ko ni dh menyimpang jauh sgt... bengong tol... try ko tnyer ustaz2 or tok imam.. x pon ko g tanyer nik aziz lg sng...

tak dinafikan, mmg ade benda kecik y diperbesar-besarkan. tp jgn lupe ttg y telah terang lagi bersuluh(cth;awan y menyalib tu ke).
ok, benda ni nk menyesatkan. fine. tp tersesatkah anda? tepuk dada tanye selera lah.
ape jelah y kite bleh buat. dpat ape bertelingkah kebenarannye. peliharalah diri sendiri. itu dh ckup alhamdulillah~ insyaallah , pulihlah ummah kite!

xleh gak pelihara dri sndri jer...selfish nmer nye..law sndri pelihara..org len tak..bwat pe....xkn nk duk diam jer....kate iklan raye kn...bwat la btol2 cam raye...ini beca terbang???...tak tiru cam krismas lak an...??ok..law kang nk bwat iklan krismas,amacam law santa trun dgn keta terbangnye ke masjid tuk solat???HAAAAAA??pstu santa dtg umah x ikut TINGKAP,dier ketuk pintu bg SALAM??HAAAAA??lg 1....kebetulan pe nye law AYAT2 ARAB PUN TERBALIK?!?!!?

saya cuma mau mempertahankan.. bg saya anda ni terlalu takut akan saudara2 anda yg lain utk dbawa masuk kepada agama selain dr agama anda..btul kan? sebenarnya, saya dan beberapa rakan2 juga melakukan hal yg sama seperti anda..iaitu menilai sesuatu tentang setiap yg d paparkan d tv.. pada masa kini kita tidak dapat nafikan lg bahawa mmg majoriti siaran yg d paparkan adalah menyesatkan tetapi dengan tegas sy ingin katakan d sni bahawa rancangan yg dipaparkan tersebut bukanlah utk menarik org2 yg ber agama islam masuk ke agama kristian..tetapi ada suatu agama yg tidak org ramai ketahui.. iaitu penyembah syaitan.. mereka semua ini menggunakan setiap yg baik yg ada pada kita semua untuk menutup segala rancangan mereka utk menarik lebih ramai masuk kepada ajaran mereka tersebut.. percayalah.. kita semua penyembah Tuhan, tetapi mereka yg sy maksudkan td ialah penyembah dajjal..

lebih2 lah ulasan nie..klau ye pon nk menjaje blog lepak2 lah..
segala ulasan sedara tu mcm nk menyesatkan org adalah..
sikit2 dah lah..nie dh terlampau mengarut gilerr..

haha..padan muker writer nih..tu lar lebih2 sgt..time ak bce point2 die td pon dh raser die ni obsess sgt lar..tp pe2 hal mmg iklan ni ader unsur illuminate ar..

mne de la songkok warna putih.btol la tu.cuma songkok hitam je yang ada.kopiah putih ad!mmg la sekadar benda2 kecik.tapi yang kecik2 ni la cara diorang untuk sesatkan manusia.takkan nak ajk sesat cakap face to face kot.kotmau nye kene tampo.btw,,cbe usha seriously n pkir pe sebalik pe yang berlaku ni.kalau iklan ni ditapis,,x kan nak biarkan je.mknenye si penapis to???????

apa nie, kalu kita tgk cite omputih yg bersalib2 tu dh kira kita sesat ke?? bila kita tgk, tkda effect pn kt kita..bkn iklan nie yg effect iman kita..tp hati..

bodoh la korang seme yg xleh trime hakikat yg umat kta ni sdang diracun..xprnah tgk The Arrivals ke??klu korg yg bleh pk yg mne bek mne bruk 2 ok la tp klu bg bdak2 kcik yg xthu pe bnda,msti dorg brmnat nga iklan trsbut,kta kna tgk stiap ssuatu prkra 2 scara bg pihak mnyeluruh,bkn utk kta sorg jer,k..salam

5o-5o...percaye o ta..
bfikirlah scare +ve..pucuk pangkal kekuatan iman msing2..em n lw btol lr org islam sjati think b4 u act smtg...

apa la korang ni, tak da otak nak pikir ke? kalau dah TV3 tarik balik iklan tu maknanya ada something wrong la. member tu bagi pandangan sebab dia nampak apa yang disebalik iklan tu. korang kalau tengok pokok nampak pokok. binatang tengok pokok pun nampak pokok. jawapan nya sama la ngan binatang. kena belajar melihat disebalik tirai atau lapisan. nak lihat disebalik tirai kena ada ilmu.

huh. korang kalau pasal agama Kristian cepat lah korang heboh satu malaysia. Tuhan kita satu je. Agama je lain2. pasal Illuminati tu memang lah saya bantah. tapi kalau pasal agama Kristian pn xboleh masuk tv3, memamg saya bantah. cakap bebas beragama.

salam...sbg umat Islam..kita mmg kena sensitif ttg bnda2 yg nampak halus sebegini...sbb inilah antara silent war pd umat islam...buka mata sikit,,,klu pun kebetulan,kenapa sama sgt?jgn terlepas pandang,,kelak kita akan dipersoalkan di akhirat...

hurmmm...ini semua adalah propaganda freemason....

Alah aku rsa anony2 yg dok membangkang ni bkan dr golongan islam kot... x pon blagak freetinker...pakai hentam gna pala otak depa ja yg dah kena racun ngan kafir2 sbb byk sngt tengok DVD ni...ish2...nk kata bodoh marah lak...nk kata pndai x pandai mna pon...

saya sebenarnya tak perasan pun pasal benda nie..dari pandangan mata kasar.tetapi bila dah di detailkan,saya dah nampak dan faham.apa2pun pokok pangkal dan akarnya datang dari hati kita sendiri.mungkin pihak berkenaan nak buat kelainan dan penbaharuan dlm iklan hari raya tersebut sehinggakan tidak perasan kesilapan yg boleh membangkitkan kemarahan umat islam...PEACE

laa.. tak bleh pakai mentol la ni?kalau pakai mentol tu terus la kena cop Illumination bagai? adoiyaii.. padanla orang asyik cakap kita mundur.. benda2 mengarut je nak buat detail2.. yang basic tak terfikir nak buat detail pun.. huhuhuhuhu

ah, btol la tu...media pon milik dorang. cer tgk binaan y dikatakan gereja kt bukit jalil.

1) Komen yang tidak berkaitan dengan artikel yang dipaparkan akan dibuang serta merta.
2) Komen yang bersifat Kutukan, Kritikan, Cacian, Mencarut akan dibuang.
3) Komen yang mengandungi SPAM akan dibuang.
4).1 Penggunaan ANONYMOUS akan dijejak melalui IP ADDRESS
4).2 Komen dari fungsi ANONYMOUS yang bersifat PROVOKSI terhadap blog ini akan dibuang serta merta.
4).3 Pertanyaan & Komen yang diberikan oleh pengguna berstatus "anonymous" kepada admin, tidak akan dilayan, sila sign in GMAIL atau hubungi kami melalui facebook.
4).4 Kami berhak memadam komen-komen yang bersifat provok keatas blog ini lebih-lebih lagi komen dari pengguna ANONYMOUS