Jaga Username & Password Anda!


Kebanyakkan blogger tak sedar dimana terdapat jenayah yang berlaku melibatkan username & password email atau blog atau sebagainya berkaitan alam cyber.

bagaimana orang boleh hack email atau blog atau jaringan sosial anda?

1) kepada hackers2 yang pro dalam bidang bahasa komputer amat mudah untuk mereka menggunakan kepandaian mereka dalam bidang mereka untuk menceroboh alam cyber ini.

2) membuka emel, online banking sebagainya di cybercafe, apa perlu anda tahu disini, sesetengah pengusaha atau pekerja cybercafe atau individu yang ingin melakukan jenayah, akan meletakkan perisian logger pada komputer, perisian tersebut dapat recover username & password anda kembali, dengan itu tidak digalakkan untuk anda membuat sesuatu perkara bernilai di cybercafe.

3) Perkongsian Laptop Atau PC, jika anda menggunakan laptop dan memberi pinjam pada kawan anda, anda perlu clear kan cache, cookies, active login, kerana password & username anda akan tetap melekat disitu, dan jika si peminjam tahu menggunakan sesuatu perisian yang boleh mencari semula username & password, bermakna username & password anda tidak selamat.

4) Menginstall perisian yang di download dari forum atau selain dari pengedar / pengeluarnya boleh mengundang banyak masalah, ini kerana kebanyakkan software yang di download dari forum telah dibinder oleh individu yang tidak bertanggung jawab. ini menjadikan 2 software di dalam 1 software, kebanyakan Antivirus tidak mengesan benda ini, contohnya anda mendownload MFirefox dari forum, padahal anda boleh mendownload dari sitenya sendiri, kemungkinan MFirefox itu telah di binder dengan passstealer, jadi setiap kali anda mengunakan MFirefox itu username & password yang anda letakkan akan di sent kepada hackers yang membuat binder pada software yang anda download tersebut.

masih banyak lagi cara-cara jenayah cyber dilakukan cuma kita perlu berhati2

oleh

BOM321

4 Komen

hehehe tq en bom321 bleh jd panduan ni..tp pakcik ni kerap sgt la kena hack mahupn org antau virus2..xpe,xpe belajau lg..tq aaa..mmg tips yg berguna ni!

takutnye..huhuhuhu kena hati2 lepas ni

Cara curi pass org lain :)
http://syoknyadownload.blogspot.com/2010/12/curijejakpass-org-lain-dgn-kgb-employee.html

Hapuskan jejak anda di cc atau dimana sapa pc anda gunakan dengan ini
http://syoknyadownload.blogspot.com/2010/12/advanced-tracks-eraser-55-680-mb.html

1) Komen yang tidak berkaitan dengan artikel yang dipaparkan akan dibuang serta merta.
2) Komen yang bersifat Kutukan, Kritikan, Cacian, Mencarut akan dibuang.
3) Komen yang mengandungi SPAM akan dibuang.
4).1 Penggunaan ANONYMOUS akan dijejak melalui IP ADDRESS
4).2 Komen dari fungsi ANONYMOUS yang bersifat PROVOKSI terhadap blog ini akan dibuang serta merta.
4).3 Pertanyaan & Komen yang diberikan oleh pengguna berstatus "anonymous" kepada admin, tidak akan dilayan, sila sign in GMAIL atau hubungi kami melalui facebook.
4).4 Kami berhak memadam komen-komen yang bersifat provok keatas blog ini lebih-lebih lagi komen dari pengguna ANONYMOUS